Dækmål
Den længe gyldige internationale størrelsesdefinition i tommer er blevet ændret de seneste år. Den moderne udgave giver oplysninger om dækkets bredde, højde og konstruktionstype samt fælgdiameteren, der passer til profilen. Nogle dæk bærer stadig begge størrelsesnormer, som vores eksempel viser.

Konstruktionstype:
Til forskel mellem de to konstruktionstyper, diagonal og radial, bærer diagonaldæk en bindestreg (420 / 80 – 46) og radialdæk, som i vores eksempel, et R.
Bæreevne og maksimal hastighed
Last- og hastighedsindekset findes også på dæksiden. Det angiver i kodet form bæreevnen ved et givet referencelufttryk og den tilladte maksimale hastighed.
Mærkningen 166F angiver, at dækket har en bæreevne på 5.300 kg ved 80 km/t, hvor tallet 166 er kode for den maksimale bæreevne og bogstavskoden F afslører hastighedsindekset. Bæreevne og hastighed bestemmes gennem forskellige testprocedurer, der skal sikre, at dækket kan bære en bestemt last sikkert under givne forhold og forblive stabilt og sikkert ved en defineret hastighed.
Den angivne bæreevne gælder for et antaget standardlufttryk under dæktesten. I praksis afhænger den faktiske bæreevne i vis udstrækning af dæktrykket. Nærmere oplysninger kan findes i lufttryktabellen, som er tilgængelig for hvert dæk hos producenten og forhandleren.
DOT-nummer afslører dækkets alder
Udover de nævnte oplysninger findes også fremstillingsdatoen på dækket. Den er en del af DOT-nummeret; DOT står for North American Department of Transportation. Dækproducenter kan sætte produktionsmåned og år enten i starten eller slutningen af koden. Et dæk med cifrene 2311 er altså produceret i uge 23 i år 2011. Bemærk: Som nye dæk betragtes profiler, der ikke har været opbevaret mere end fem år beskyttet mod vind og vejr.